نرگس آبیار: اصغر فرهادی هم فیلمساز ارزشی است
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۸۸۸۴۲
به گزارش ایسنا، فیلم جدید نرگس آبیار با نام «ابلق» که روایت داستانی با محوریت یک زن با بازی الناز شاکردوست است، 14 بهمن در روز سوم سیونهمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایشهای برج میلاد به نمایش درآمد که البته اکران فیلم در این سالن با انتقاد گروه سازنده فیلم همراه بود.
آبیار با اشاره به اینکه ما خودمان با وجود اطلاع از دیالوگها و اجرای کار، به دلیل اکئوی صدا بعضی جاها متوجه نمیشدیم، چه دیالوگی گفته میشود، گفت: از آقای طباطبایینژاد میخواهم اگر سال آینده هم دبیر بودند، این جا را برای نمایش فیلمها در نظر نگیرند یا اینکه سیستم صوتی اصلاح شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این فیلم، هوتن شکیبا و الناز شاکردوست برای دومین بار پیاپی ( بعد از "شبی که ماه کامل شد") در فیلم آبیار همبازی بودند که هر دو بازی در این فیلم را به اندازه یک جایزه دیگر مهم دانستند. ( هر دو دو سال قبل برای "شبی که ماه کامل شد"،سیمرغ گرفتند.)
الناز شاکردوست گفت: مهم این بود که با این نقش صدای زنانی بودیم که دستشان به جایی بند نیست.
هوتن شکیبا نیز افزود: من برای این نقش باید اضافه وزن پیدا میکردم و با وجود کرونا و تعطیلی باشگاه ها همه کار را در خانه با دو دمبل انجام دادم.
گلاره عباسی هم که در «شیار 143» بازی داشت، باور پذیربودن و اضافه وزن 10 کیلویی برای نقشاش در «ابلق» را که هنوز گریبانگیرش است، مهمترین چالش خود در این فیلم دانست.
آبیار در نشست خبری «ابلق» در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بازیگر زن فیلم با وجود آزاری که دیده منفعل عمل میکند؟ گفت: هنرمند آیینه جامعه است و درست است که ما نشان دادیم کاراکتر اصلی سکوت میکند و مصلحت را در نظر میگیرد، ولی در واقع میگوییم که مصلحت یک مُسکن موقت است چون شرایط قبلی هنوز حاکم است. این داستان همیشگی آدمها در همه جای جهان است و اصلا چالش فیلم و سوالی که من طرح کردم همین است که حقیقت درست است یا مصلحت؟
او که فیلمنامه را به همراه پریسا کرزیان نوشته تاکید کرد: من دوست دارم کار اقتباسی کنم، بویژه آنکه رمانهای خوبی داریم که حیف است روی زمین بمانند و باید به تصویر درآیند.
این فیلمساز درباره اینکه اگر اتفاق فیلم و آزاری که از سوی یک مرد به زن وارد میشود برای خودش رخ میداد چه میکرد؟ گفت: من آدم بیکلهای هستم و تا پای جان جلو میروم. اما این سوال را من هم از مخاطب میپرسم تا به آن فکر کنیم.
آبیار در پاسخ به اینکه با فیلمهایی مثل «شیار 143» بیشتر یک کارگردان ارزشی بوده و آیا قرار است رویه کاری خود را تغییر دهد؟ بیان کرد: واژه "ارزشی" معیار بزرگتری، از آنچه ما میگوییم دارد و براین اساس آقای فرهادی هم یک فیلمساز ارزشی است چون به ویژگیهای اخلاقی انسان میپردازد. من خود را به آن معنا فیلمساز ارزشی نمیدانم اما ای کاش بودم.
این کارگردان در عین حال گفت: ولی همیشه تصمیم من همین بود که فیلمهای متفاوتی بسازم. «شیار 143» نگاهی معرفتی به مفهوم انتظار داشت. در «نفس» جهان یک کودک را نشان دادم. سعی کردهام درجا نزنم و روی موج موفقیت فیلمهای قبلیام سوار نشوم اما بعد از «شبی که ماه کامل شد» یک دفعه ساخت فیلم درباره کشتی سانچی، دزدان دریایی سومالی و ... به من پیشنهاد شد، اما من نمیخواهم روی موج فیلمهای دیگرم باشم و سعی میکنم خودم را بشکنم.
بهرام رادان، مهران احمدی و گیتی معینی هم از دیگر بازیگران این فیلم و حاضر در نشست بودند.
منبع: الف
کلیدواژه: فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۸۸۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفدهمین دوره میرمیران و روز معمار
مراسم هفدهمین دوره جایزه معماری میرمیران و بزرگداشت علی اصغر لطیفی، پدر قلم ایران، در تاریخ چهارشنبه پنجم اردیبهشت 1403 با حضور اساتید برجسته معماری و شهرسازی ایران، همچنین دستاندرکاران این حوزه و حامیان بنیاد معماری میرمیران، در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد. موضوع مورد بررسی در این دوره، بازآفرینی مفهوم حیاط در طراحی واحدهای مسکونی آپارتمانی بود.
مراسم با سخنرانی دبیر شورای عالی خانه هنرمندان و خیر مقدم ایشان به میهمانان آغاز شد. سپس پیام وزیر راه و شهرسازی توسط مجری مراسم اعلام شد. در ادامه، صاحب نظران، اساتید و بنیانگذاران بنیاد معماری میرمیران به مناسبت روز معمار، یادمان و موضوع مسابقه به ایران سخنرانی پرداختند.
کلام زنده یاد مهندس سید هادی میرمیران:
“جریان نوین معماری ،ایران که من به آن تعلق دارم تلاش دارد نوعی معماری بیافریند که معماری گذشته این سرزمین کهن را تداوم و تکامل بخشیده بتواند جایگاه خاصی در معماری جهان را به خود اختصاص دهد.”
قسمتی از برنامه هفدهمین دوره جایزه میرمیران به بزرگداشت پدر قلم ایران جناب آقای اصغر لطیفی اختصاص یافت که مجری برنامه اینگونه بیان نمودند:
یه اتفاق و یه ارتباطی بین سید هادی میرمیران مرحوم و آقای لطیفی وجود داشت به این صورت بود که من از پسر و نوه ایشان شنیدم که آقای میرمیران خیلی علاقه مند بودن هرهفته و این تکرارمیشده . هر هفته میرفتند در فروشگاه لطیفی و حدود 40 دقیقه با آقای لطیفی صحبت میکردند در مورد قلم.
ببینید چه عشقی آقای میرمیران به قلم داشته و آقای لطیفی اساسا به معماری و این نقطه اشتراکی بود که در اون فروشگاه این دو نفر را جمع میکرد."
بعد از صحبت های مجری کلیپی از عکس های قدیم جناب آقای اصغر لطیفی پخش گردید و سپس صحبت های استاد علی دهباشی درباره رابطه سید هادی میرمیران و آقای اصغر لطیفی پخش شد.
استاد علی دهباشی:
"یک روز ایستاده بودم ( داخل فروشگاه لطیفی ) دیدم دونفر با ویلچر آوردن اول نشناختم بعد فهمیدم که مهندس میرمیران هستن. مهندس میرمیران را اونهایی که اهل معماری باشند میشناسند یکی از کارهاش ساختمان کتاب خانه ملی ایران هست. میومد و اینها عاشقانه در رابطه با قلم با هم حرف میزدند. من همینجور تماشا میکردم صحبت اینهارو و بسیار بسیار نویسندگان و هنرمندان و رابطه یک کاسب با کاری که میکرد...."
بیوگرافی پدر قلم ایران :
علی اصغر لطیفی معروف به پدر قلم ایران در بیستمین روز دومین ماه زمستان هزار و سیصد و نوزده در شهر دماوند و در دامنه ی ابر کوه تاریخ ساز ایران پا به عرصه وجود گذاشت. او در خانواده ای به دنیا آمد که شغل پدر و پدربزرگ او معلم مکتب خانه و آموزگار بود و کودکی او در محیط مکتب خانه در شهر دماوند سپری شد به همین دلیل وی علاقه زیادی به قلم و نوشت افزار پیدا کرد. از سنین پایین به فعالیت کاری و کمک به خانواده می پرداخت و تا قبل از خدمت سربازی در شهر دماوند بود و خدمت سربازی خود را در شهر تهران و دانشکده افسری سپری نمود و بعد از خدمت سربازی خود در سال 1339 با توجه به علاقه قبلی به نوشت افزار در یک مغازه قلم فروشی که قلم های مشهور جهان را بفروش می رساند مشغول به کار شد در آنجا علاقه زیادی به تعمیرات قلم و طرز استفاده صحیح خودنویس و راهنمایی مشتریان و خریداران قلم پرداخت .
اسامی هیئت داوران این مسابقه بر اساس حروف الفبا بدین شرح می باشد:
آقای مهندس هوشنگ امیراردلان
آقای مهندس امیرپویا اصغری
خانم مهندس فریار جواهریان
آقای ابراهیم حقیقی
آقای مهندس سامان سیار
آقای مهندس فرشاد فرهی
آقای مهندس سید علیرضا قهاری
خانم مهندس بهارک کشانی
آقای پروفسور محمود گلابچی
آقای صادق میری
آقای مهندس حمید میرمیران
مراسم با اهدای جوایز توسط هیئت داوران به منتخبین و برندگان برترین آثار طرح و متن مسابقه به پایان رسید.